kürtaj işlemi
Kürtaj
hamileliği sonlandırmak için gerçekleştirilen işleme verilen addır. Küretaj işlemi gebeliği sonlandırmanın yanı sıra düşük sonrasında rahmin temizlenmesi ya da bazı hastalıklara tanı konabilmesi amacıyla da gerçekleştirilebiliyor. İstenmeyen gebelikleri sonlandırmanın tek yolu kürtajın yapılmasıdır. Ancak ülkemizde bu işlem bazı yasal düzenlemelere tabidir. Bu nedenle gebelikleri sonlandırmak için belirlenen yasal süreyi aşmamak gerekiyor. Bu yasal sürenin ne kadar olduğunu, kürtajın ne kadar sürdüğünü ve benzer konuları da ele alacağız. Ancak öncesinde hangi durumlarda bu işlemin yapıldığını gözden geçirelim.

Kürtaj Hangi Durumlarda Yapılır?

Hangi durumlarda kürtaj operasyonunun yapıldığını liste halinde aktarabiliriz:

• İstenmeyen gebelik durumu
  • Bebeğin kalp atımının durması
  • Hamilelikte sakıncalı bir ilaç kullanımı
  • Anne adayının yüksek doz radyasyona maruz kalması
  • Boş gebelik
  • Gebeliğin devamının anne adayının hayatını riske atması
  • Bebeğin yaşamsal fonksiyonlarını etkileyen anomalilere sahip olması

Tüm bunlar, embriyonun rahimden tahliye edilmesi amacıyla gerçekleştirilen kürtajın nedenleridir. Bunun yanı sıra gebelik dışında rahimde kalınlaşma olması, rahim kanseri tanısı konması, biyopsi yapılmasına ihtiyaç olması, anormal vajinal kanamaları durdurmak gibi daha farklı amaçlarla da bu işlemin gerçekleştirilmesi gerekebiliyor.

Kürtaj Nasıl Yapılır?

kürtaj nasıl yapılır
Öncelikle kürtaj işleminin farklı tekniklerle gerçekleştirilebildiğini belirtelim. Bu teknikler arasında en çok tercih edilen ise vakumlu aspirasyon yöntemidir. Doktor ve hasta açısından daha konforlu bir yöntem olmasının yanı sıra risklerin daha az olması da vakumlu kürtajın daha sık tercih edilmesini beraberinde getiriyor. Ayrıca bu teknikte parça kalması riski daha düşüktür ve iyileşme de daha hızlı bir süreçte tamamlanır. Vakumlu aspirasyon yönteminin gebeliğin sadece belirli bir dönemine kadar uygulanabildiğini de belirtmeliyiz. Büyük gebeliklerde bu yöntem tercih edilemez ve hamileliğin sonlandırılması için daha farklı tekniklerin devreye girmesi gerekir.

Anestezi altında yapılan bir işlem olduğundan hastanın acı hissetmesi ya da kramp hissini yaşaması gibi olumsuzluklar devre dışı kalıyor. Dakikalar içerisinde tamamlanan bir işlemdir ve klinik ortamda hastanın istirahat etmesi gerekmez. Sadece evde birkaç gün dinlenme ihtiyacı olabilir.

Kürtaj İşlemi Ne Kadar Sürer?

Hangi tekniğin tercih edildiğine ve gebelik haftasına bağlı olarak kürtaj işleminin süresi değişkenlik gösterebilir. Vakumlu aspirasyon yönteminde işlem süresi sadece 10 dakikadır. Fakat kürtaja başlanmadan önce anestezi yapılması, hazırlık süreci ile beraber toplam süre 20 ile 25 dakikayı bulabilir. Kürtajın tamamlanması ve herhangi bir komplikasyonun gelişmemesi halinde hasta kendini iyi hissediyorsa taburcu işlemleri de hemen yapılıyor. Her ne kadar klinik ortamda gözetim altında olmaya gerek duyulmasa da hastanın evde birkaç gün dinlenmesi önerilir.

Vakumlu Kürtaj Nasıl Bir Yöntemdir?

Vakumlu aspirasyon yönteminin temelinde negatif basınç bulunuyor. Özel olarak kürtaj için tasarlanmış olan bir tıbbi alet kullanılır. Vajina girişinin özel solüsyonla dezenfekte edilmesinin ardından spekulum adı verilen bir alet yerleştirilir. Bu sırada hastana anestezi işlemi de yapılmış olur. İnce bir uca sahip olan, plastikten yapılan kanül, vajina girişinden rahme doğru uzatılır. Negatif basınç uygulanarak embriyonun rahimden tahliyesi sağlanır. Bu sıra hasta anestezinin etkisi sayesinde acı ya da ağrı hissetmez. Kürtajın tamamlanmasının ardından hasta uyandırılır. Vakumlu aspirasyon tekniğinde dokulara kesi uygulanmaz, dikiş atılmaz ve dolayısıyla dikiş aldırmak gibi bir durum da söz konusu olmaz.

Kürtaj Sonrası Neler Yapılmalı?

Elbette hijyene çok fazla dikkat edilmesi gerekiyor ve kürtaj sonrasında bir süre kanama olması da normal kabul ediliyor. Kanama nedeniyle tampon kullanmak yerine hijyenik ped kullanılması daha doğru olacaktır. Enfeksiyon riskini göz önünde bulundurarak deniz ya da havuz gibi ortamlardan bir süre uzak durmalısınız. Sauna ve hamam gibi aşırı sıcak ortamlara da bir süreliğine girmeniz önerilmez. Küvet yerine ayakta duş alınması da hijyen açısından önem taşıyor.

Kürtajın ardından bir süre cinsel ilişkiye de girmemelisiniz. Ayrıca bu işleme bağlı olarak kısa bir süre adet düzensizliği de yaşanabilir. 30 ya da 40 gün boyunca adet görmeyebilirsiniz. Eğer bu süre daha da uzarsa mutlaka doktorunuzla iletişime geçmelisiniz. Kötü kokulu vajinal akıntı, yüksek ateş ya da yoğun ve sancılı kanama olması gibi durumlarda da doktorunuza başvurmanızda fayda olacaktır.

Kürtajın Riskleri Nelerdir?

Tüm tıbbi müdahalelerde olduğu gibi kürtaj işleminde de bazı riskler söz konusudur. Deneyimli bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanının tercih edilmesi halinde bu risklerin minimum düzeye indirgenmesi de mümkün hale gelir. Risklere ise şu örnekler verilebilir:

Rahim Delinmesi (Perforasyon)

Oldukça ender yaşanan bir durumdur ve vakumlu aspirasyon tekniğinde bu riskin gerçekleşme ihtimali çok daha düşüktür.

Enfeksiyon

Enfeksiyon riskinin tüm tekniklerde geçerli olduğunu söyleyebiliriz. Doktorun önerilerinin dikkate alınması ve reçete edilen ilaçların düzenli kullanılması durumunda bu risk de minimum seviyeye inecektir.

Parça Kalması (Rest Plasenta)

Parça kalması riski ise gebeliğin 6. haftasından önce ya da 10. haftasından sonra kürtajın yapılması durumunda görülebiliyor. Ağrı ve kanama ile kendini belli eden bu durumda kürtajın tekrar yapılmasına ihtiyaç oluyor.

Rahim İçinde Kan Birikmesi (Hematometra)

Kanın rahimdeki kasılma nedeniyle vücuttan tahliye olmaması riski de ender görülen bir durumdur. Şiddetli ağrı ile kendini belli eder.

Rahim içi Yapışıklık (Asherman)

Vakumlu aspirasyon yönteminin uygulanması durumunda rahim içi yapışıklık komplikasyonunun gelişme riski çok düşük düzeyde olur. Çünkü bu yöntemde kazıma işlemi yapılmaz ve embriyo negatif basınçla vücuttan alınır.

Gebeliğin Devam Etmesi

Kürtaja karşın hamileliğin devam etmesi gibi bir risk de söz konusu olabiliyor. Bu risk özellikle erken dönemde kürtajın yapılması durumunda geçerlidir. Gebeliğin devam etmesi durumunda da kürtajın tekrarlanması gerekecektir.

Psikolojik Problemler

Psikolojik problemler arasında yaygın görülen durum depresyondur. Çünkü gebeliğin sonlandırılması, sadece fizyolojik değil psikolojik boyutu da olan bir işlemdir. Özellikle kadının kürtajı istemiyor olmasına karşın gebeliği sonlandırmak durumunda kalması halinde bu sorunlar daha yaygın yaşanabiliyor. Pişmanlık, suçluluk duygusu gibi psikolojik problemlerin yaşanması da söz konusu olabiliyor.

Kürtaj Nerede Yapılır?

Öncelikle kürtaj işleminin sadece kadın hastalıkları ve doğum uzmanları tarafından yapılması gereken bir müdahale olduğunun altını çizelim. Doktorunuz işlemin nerede yapılacağı konusunda sizi yönlendirecektir. Kesinlikle ev ortamında yapılabilen bir işlem değildir ve bir sağlık kuruluşunda gerçekleştirilmesi gerekir. Özelikle kürtajın yasal süresi aşıldığında gebeliği sonlandırmak için farklı yollar aranabiliyor. Ancak bu yollar anne adayının hayatını bile riske atabilir. Dolayısıyla hamileliği sonlandırmada tıbbi olarak tek seçenek kürtajdır ve bunun dışında hiçbir yöntemi denememelisiniz.

Kürtajın Yasal Süresi Nasıldır?

Tüm kadınların kürtaj için yasal süreyi bilmesi gerekir. Bu konuda bilgi eksikliğinin olması, gebeliğin istenmemesine karşın doğumun gerçekleşmesi sonucunu beraberinde getirebiliyor. Çünkü kadınlar kürtajı istediklerinde ya da bu konuda karar verdiklerinde yasal süre çoktan geri kalmış oluyor ve haliyle işlem de yapılamıyor. Ülkemizde kürtaj için yasal süre gebeliğin 10. haftasına kadar olan zaman dilimidir. 10 haftalık gebelikten sonra kürtajın yapılması sadece belirli durumlarda ve hekim heyetinin de onayı ile gerçekleşebilir. Bu noktada gebelik haftası hesaplamasının hatalı olmadığına da dikkat etmelisiniz. Kürtaja dair tüm sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.